سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علم گنجینه ی کمال
 

چند سال قبل سریالی به نام " نابرده رنج " از تلویزیون پخش شد . بازیگر اصلی سریال گاه و بیگاه دوستش را با صفت " پچل " ( بر وزن سبک ) خطاب می کرد . شاهد بودم در سیمای مرکز اصفهان ، در برنامه ای از ایشان سوال شد : پچل به چه معنایی است ؟ و ایشان گفتند : نمی دانم . فقط می دانم این یک کلمه در لهجه ی یزدی است . شاید معنی آن آدم خیلی کنجکاو یا فضول باشد .

اما ! باید بگویم : معنی پچل یعنی کثیف . به شخصی می گویند که لباسها یا ظاهرش کثیف باشد . و هیچ معنی باطنی و ظاهری دیگری ندارد . و در فیلم یاد شده در بسیاری از موارد هیچ سنخیتی برای گفتن این کلمه دیده نمی شود .

اینها را گفتم ، تا مطلب عجیب تری بگویم . دیشب (چهار شنبه شب 20/9/92 ) در شبکه ی پویا ، فیلم سینمایی " تیزپا " پخش شد و امروز هم تکرار . در قسمتی از فیلم ، خانم گربه به آقای سگ می گوید " تو مواظب باش ..."

این هم یک جمله در لهجه ی یزدی است . اگر در لهجه ی دیگری هم هست ، نمیدانم . اما ، یک خانم یزدی در طول 70 - 80 سال عمر خود شاید یک بار هم آن را بلند یا آهسته به زبان نیاورد . حال ، در یک انیمیشن ، خانم دوبلر به راحتی و با لبخند در مقابل چشمان هزاران فرزند ، آن را به زبان می آورد. شاید فکر کرده است ، معنی جمله این است که ، مواظب باش باد گلو نزنی . نخیر ، معنی آن این است که مواظب باش ، باد معده نزنی !!!!!!!

مطمئنم ، اگر معنی جمله را می دانستند آن را تغییر می دادند.

امیدوارم اگر جمله ای را شنیدیم و معنی آن را ندانستیم ، حداقل آن را در صدا و سیما به کار نبریم . نکند ، خدای ناکرده جمله ای را بیان کرده باشیم ، که ، آبرویمان را یا آبروی کشورمان را بر باد دهد و فرصتی برای جبران نباشد .    


[ جمعه 92/9/22 ] [ 1:53 صبح ] [ رنگین کمان ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امام رضا(ع) : علم گنجینه ی کمال است و کلید آن گنجینه ، پرسش کردن است .
امکانات وب


بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 8
کل بازدیدها: 67050
*