سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علم گنجینه ی کمال
 

خدا را شاکرم که فرصتی یافتم تا بقیه ی مطالب را بنویسم .

 

·        تعدادی از همکاران ، درس را با حدیثی از حضرت علی (ع) شروع کردند . یا خودشان حدیث را روی تخته می نوشتند و کمی در مورد آن توضیح می دادند یا از نماینده ی کلاس خواسته بودند قبل از آمدن ایشان به کلاس آن را روی تخته بنویسد . یکی از همکاران ، سوره ی همزه را برای دانش آموزان پخش کرد ( متن سوره همراه با معنی آیات روی پرده به نمایش درآمد ، در حالی که یک قاری با صوتی زیبا آن را تلاوت می کرد . ) و کلمه کلمه ، به ترجمه ی آیات پرداخت : (بچه ها ! ویل یعنی وای ــ لکل : بر هر ــ همزه لمزه : عیب جوی هرزه زبان ....) و در آخر از بچه ها خواست اگه دیدین یکی از دوستاتون داره دیگری را مسخره میکنه ، بهش بگین "ویل لکل همزه لمزه " . 

   وقتی همکارمان شروع به ترجمه ی آیات کرد ، در ذهنم گذشت : واااای وقت برای تدریس کم میاره . ولی همکارمان تدریس خود را 3 دقیقه زودتر تمام کرد و البته این ، یه نمره ی منفی برایش به دنبال داشت .

 

 

·        سه تا از همکاران برای تدریس انرژی پتانسیل کشسانی از فنر موجود در خودکار بچه ها کمک گرفتند . مطلبی که برای دانش آموز ، کاملا قابل لمس بود . (نکته ی مثبت )

منتظر بودم مثل من ، برای تبدیل انرژی خورشید به انرژی الکتریسیته و توضیح سلول خورشیدی از ماشین حساب نوری استفاده کنند ولی این اتفاق نیفتاد و همکاران تصاویری از استفاده ی سلول خورشیدی در تامین برق چند ساختمان در مناطق مختلف جهان را روی پرده به دانش آموزان نشان دادند .

·        یکی از دبیران ، از تصاویری که دانش آموزان به وبلاگ یا ایمیلش ارسال کرده بودند ، به نام خودشان اسلاید درست کرده بود و به بچه ها نشان داد . ( موضوع : منابع تجدید پذیر انرژی )  این قسمت ، برای من خیلی جالب بود .

·        همکاران در حین تدریس از انیمیشن ، فیلم آموزشی و ... هم استفاده کردند که بعضی از آنها خیلی قشنگ بودند .

  • یکی از همکاران از تمام مطالبی که می خواستند ارائه کنند اسلاید تهیه کرده بودند و از طریق شبکه درس خود را توضیح می دادند . در یکی از اسلایدها ، سوالی از تبدیل انرژی جنبشی به انرژی پتانسیل کشسانی نوشته بودند که یکی از دانش آموزان آن را روی تخته حل کرد .

اولین بار بود که صورت سوال را روی پرده مشاهده می کردم و جواب آن را روی تخته .   

·        یکی از همکاران برای ابتدای تدریس ، آزمون تشخیصی و پایان تدریس ،

            آزمون تکوینی به صورت یک بازی طراحی کرده بودند که روی هر کامپیوتر نصب کردند و دانش آموزان بعد از جواب دادن به آزمون میتوانستند نمره ی خود را مشاهده کنند . و از این طریق دبیر می توانست بفهمد که دانش آموزان تا چه حد ، مطالب ارائه شده را یاد گرفته اند .

  • تکلیف دانش آموز برای جلسه ی بعد : یکی از همکاران چند سوال تایپ شده به دانش آموزان داد تا برای جلسه ی بعد حل کنند . دبیر دیگر ، گروه اول قبول کردند در مورد مراحل غنی سازی اورانیوم و سیر چرخه ی سوخت هسته ای تحقیق بنویسند .گروه دوم کوره ی آفتابی درست کنند و گروه سوم یک اسباب بازی ساده که با انرژی خورشید کار کنه . .... همه ی همکاران از دانش آموزان خواستند چند صفحه ای از کتاب را برای جلسه ی بعد پیش مطالعه کنند .

 

 

به پایان آمد این دفتر                حکایت همچنان باقی است .

   

 


[ شنبه 91/2/30 ] [ 9:18 عصر ] [ رنگین کمان ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امام رضا(ع) : علم گنجینه ی کمال است و کلید آن گنجینه ، پرسش کردن است .
امکانات وب


بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 11
کل بازدیدها: 66950
*