سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علم گنجینه ی کمال
 

دیشب در شبکه ی پویا ، یکی از قضاوت های حضرت علی (ع ) را نشان داد . جریان از این قرار بود که : سه دوست در یک سفر تجاری ، برای بدست آوردن سود بیشتر ، پول های خود را روی هم می گذارند و 17شتر خریداری می کنند . در نزدیکی خانه یرای تقسیم شتران با مشکل مواجه می شوند . یکی از آنها یک دوم ، دیگری یک سوم و آن یکی ، یک نهم از پول شتران را پرداخته بودند و به هر طریقی که می خواستند شتران را بین خود تقسیم کنند به توافق نرسیدند . نهایتا تصمیم گرفتند مشکل خود را با قاضی عادل شهر کوفه حضرت علی (ع) در میان بگذارند .

روش حضرت (ع) برای حل این مشکل : یک شتر به شتران اضافه کردند . ( جمع کل شتران شد 18 شتر ، از نظر یک دبیر ریاضی اصطلاحا  گرفتن مخرج مشترک بین کسرها ) . یک دوم شتران = 9 شتر ، به یکی از آنها داده شد . نفر دیگر ، یک سوم = 6 شتر ، و نفر سوم یک نهم شتران = 2 شتر تعلق گرفت و شتر آخر به خود حضرت برگشت .

با تمام اعضای خانواده به دقت فیلم را تماشا می کردیم . بعد از پایان فیلم ، همسرم که فرد نکته سنجی است ، گفت : این مسئله که از اصل اشتباه است .  

-         - چی اشتباه است .

-         - جمع یک نهم و یک سوم و یک ششم که یک نمی شود !

-         - متوجه منظورت نمی شوم .

-         - چه طوری پول 17شتر را با این نسبت ها بین خودشان تقسیم کردند.

ماشین حساب را برداشتم و شروع به جمع کردن این سه کسر شدم . همسرم پوزخندی زد و گفت شک داری؟! یکدفعه به او گفتم به اندازه ی یک هیجدهم از یک کمتر است .

-        - درسته .

کمی به فکر فرو رفتم . ناگهان یاد قسمتی از فیلم افتادم . یکی از سه رفیق می گوید : ما بیشتر از این پول نداریم . و فروشنده قبول می کند و به آنها تخفیف داده و  از بقیه ی پول شتران صرفنظر می نماید .(یک هیجدهم پول شتران )

موضوع را با همسرم در میان گذاشتم . و با هم به این نتیجه رسیدیم که این فیلم میتواند صحت داشته باشد و حضرت علی (ع) علاوه بر اینکه قاضی عادلی است ، ریاضی دان معرکه ای هم هست .    


[ دوشنبه 91/9/6 ] [ 10:32 صبح ] [ رنگین کمان ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امام رضا(ع) : علم گنجینه ی کمال است و کلید آن گنجینه ، پرسش کردن است .
امکانات وب


بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 24
کل بازدیدها: 67114
*